onsdag 1 juni 2016

Ulle-Bulle bakar andra bullar

Fröknäcket som jag gjorde för två veckor sedan, uppskattades av både mina föräldrar och dottern - och av mig och maken förstås. Nu var det dags att göra nytt, men det blev inget fröknäckebakande igår kväll. För när ösregnet och åskovädret dundrade in, kunde även maken tänka sig att baka och då valde vi att prova ett nytt recept i stället! Valet föll på "Fröbröd med morötter". De här bullarna är både gluten- och laktosfria, för att passa just min blodgrupp (0). Rivna morötter, mandel, pumpakärnor, linfrön och ägg var ingredienserna.

Receptet hittade vi i boken "Raw Food med två detoxveckor" * som jag lånat på bibblan. Om du är nyfiken på att göra något liknande, kan du kika in hos Nilla's Kitchen, där det bl.a. finns recept på bovetefrallor - om du inte också lånar boken förstås.

Hur blev då bullarna? Jo, jättegoda! Skulle lätt ha kunnat mumsat i mig några stycken på en gång (älskar ju bröd och bullar!) men nix, det går ju inte för sig. Sparar ett gäng i frysen istället, till en smarrig söndagsfrukost eller när vi får oväntat besök!


Receptet utlovade 8-10 bullar, men jag gjorde 12 st något mindre och kortade ner tiden i ugnen. 

Färdiga bullar, som efter provsmakning åkte in i frysen. Istället för solrosfrön lade jag på sesamfrön.

Tror det får bli en bulle med en klick smör på till frukost...


Ibland försöker jag mig på några kloka ord som avslutning på dagens blogginlägg, men idag kommer jag inte på något bättre än ett uttryck som gjorde mig lite full i skratt:
"Nu ska det bli andra bullar av!" - och det blev det ju verkligen... 

Hälsokramar från Ulle-Bulle


PS. * Kanske någon mer än jag som blev lite konfunderad när en bok som ska handla om Rawfood, innehåller recept där maten värms upp i ugn till 175 grader? Det jag fått veta om just Rawfood är ju att det inte ska överstiga 42 grader. Förklaringen fick jag i boken; att författaren Ulrika Davidsson låtit ca 75% av recepten vara strikt Rawfood men en del rätter är tillagade på högre temperatur. De är ju väldigt nyttiga ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar