måndag 30 maj 2016

Tankar du rätt bränsle till bilen?

Två veckor enligt särskilt schema är nu redan förbi och jag har varit i princip sockerfri i fem veckor, med undantag för någon sötare frukt och en gnutta honung i en sås. I helgen åt vi återigen hur gott som helst; både lammfilé, en smarrig fisksoppa och en efterrätt med bär - för det var ju ändå Mors Dag.

Tvåveckorsschemat höll vad det utlovade; jag har både mått bättre och tappat några kilon. Nu är jag absolut inte viktfokuserad, men det är alltid bra att kunna se att det jag själv nu berättar (och rekommenderar) verkligen stämmer. De där kilona som jag egentligen velat bli av med i många år, verkar ha försvunnit och det känns helt ok. Även om jag naturligtvis helst av allt hade bytt de kilona mot att vara helt värkfri...

Å andra sidan är jag fortfarande starkt övertygad om att den kost jag nu vill leva vidare med; gluten- och laktosfritt och med så lågt sockerintag som möjligt, kommer att medföra fler långsiktiga hälsoeffekter. När jag väl kan motionera på ett fartfullt och ännu roligare sätt igen, ja då finns det bara möjligheter!

En bok som jag kommer att investera i till hemmets hälsobibliotek, det är "Ät rätt för din blodgrupp", skriven av Dr. Peter J.D´Adamo och Catherine Whitney. Här finns bl.a. en bra matvarulista som visar allt från kött, fisk, frukt, örter, och drycker som respektive blodgrupp kan äta mycket av, bör undvika eller som är neutralt. Ett bra redskap när vi nu ska börja skapa vår egen veckomatsedel







"Du blir vad du äter" Ungefär som med bilen. Om du tankar fel bensin, funkar den mindre bra... 

Önskar dig en bra start på veckan! 
Måndagskramar från Ulrika




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar