onsdag 18 maj 2016

Sockerdetox - mina reflektioner

Idag tänkte jag dela med mig av mina (och min mans) reflektioner från det 3-veckorsprogram som vi precis provade. Det finns många olika anledningar till varför man väljer att genomföra just en sockerdetox och i mitt fall var det för att rensa kroppen och minska värk. Samtidigt blev det en mini-utmaning för både mig och min man att verkligen klara hela "resan".

Som jag skrivit innan, är det bra att verkligen förbereda sig inför de tre veckorna. Att vräka i sig godis och pizzor veckan innan är inte ultimat liksom. Att inventera köksskåpen och handla i god tid är främsta tipset! Så det inte känns stressigt, redan innan du börjat. Ett annat tips är att avsätta tillräckligt med tid dessa veckor! Att göra en grön smoothie eller grön omelett till frukost tar lite längre tid än att duka fram fil och flingor, tycker jag. Luncherna och middagarna kräver också en del förberedelse, som jag tyckte var riktigt roligt! Men som sagt, ha gott om tid.

Både jag och min man trodde att vi skulle känna en skillnad direkt, att vi skulle bli piggare och få mer energi. Just den effekten uteblev men kanske är det inte så konstigt. I just vårt fall blev min man pangförkyld precis när vi började och jag hade lite fler aktiviteter på veckoschemat än vanligt, vilket resulterade i mer värk. Men, så här i efterhand känner jag mig lättare än på länge - och då menar jag inte viktmässigt, utan snarare en allmän må-bra-känsla!

Vilken typ av mat åt vi då? Jo, det var till 90% vegetariskt och mycket grönsaker. Något som inte alls var svårt att vänja sig vid. Det var helt ok att lägga till fisk till några måltider och så även ägg till frukost. 

Till frukost var min favorit grekisk yoghurt med müsli (som vi gjorde själva) och den gröna omeletten med fetaost - något jag först inte alls gillade som start på dagen. Lunchen var oftast rester från gårdagens middag, vilket var smidigt och enkelt. Jag gillade Quinoaplättar med gröna pommes (bönor), Butternutpumpasoppa med rostade pumpakärnor och den varma linssalladen med rostade grönsaker och feta. Min mans favorit var Glutenfri blomkålspizza, då vi gjorde deg av just blomkål, ost och ägg. När vi hade gäster till middag, bjöd vi på Medelhavstallrik; en sallad med gurka, fetaost, kapris och oliver och en röra av bl.a. rödbetor, kikärter och tahaini. Som vi serverade lax till. Mumsfilibabba!

Finns det någon nackdel med den här sockerdetoxen då? Ja, kanske att det blir för stor sockerfokus förstås. Samtidigt som vi peppade varandra och kändes oss "duktiga", ville vi inte lägga för stor vikt vid mat, ätande och socker för vår dotters skull. Hon provsmakade en del av det vi åt, men i övrigt så lagade vi vanlig mat till henne. Vi lagar ju alltid vår egen mat och äter i princip aldrig halvfabrikat, så det var inga konstigheter. 

När vi nu har lagt om fokus till att äta enligt vår blodgrupp, inser jag ju att det är mycket som jag egentligen inte borde ätit de senaste veckorna. Det skulle kanske kunna stressa en person som vill "göra rätt", men jag tar det med en nypa salt. Jag har tagit bort socker i min mat och bara det är ett stort plus! Att jag sedan ätit blomkål, kokosolja och massa avokado, som tydligen inte passar min blodgrupp - det har jag tid att rätta till och utvärdera nu!




Enkelt och gott med egen müsli.

Butternutpumpa var en nyhet för mig och en soppa med rostade pumpakärnor var supergott!

Pizzadeg gjord på blomkål - jajamensan, det går jättebra!

Till rätten "Medelhavstallrik" blev det en sallad med gurka, fetaost, oliver och kapris

Till salladen en röra på rödbetor, kikärtor och tahini. Vi serverade lax till och tyckte det blev himla smarrigt.


Sist men inte minst tror jag tålamod är en mycket bra ingrediens i hela den här omställningen. För att laga mat på nytt sätt, med nya ingredienser tar också tid att vänja sig vid. Vi fick inte alltid till konsistensen, särskilt inte för Chiapuddingen och Kokospannkakorna... 

Nu avslutar jag med några kloka ord kring vanor och det här med att våga prova något nytt:

NU är alltid den bästa tiden till förändring


Hälsokramar från Ulrika

PS. Hör gärna av dig om du har frågor! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar