torsdag 12 maj 2016

Sockerdetox för hela slanten

Under min resa mot ett värkfritt och mer hälsosamt liv, har jag bl.a. lånat en hel del böcker på Biblioteket. Det är verkligen en guldgruva till kunskap och inspiration!

För några veckor sedan trillade jag över boken "Sockerdetox - 3-veckorsprogram med renande och stärkande mat", skriven av Filippa Salomonsson. Jag blev snabbt inspirerad av de fina bilderna på maten och tilltalades även av sättet att skriva. Ibland kan jag annars uppleva hälsobudskap som lite förmanande och det är inget jag gillar. Filippa lyfter snarare fram fördelarna med nyttig mat och hur bra du faktiskt kan må utan socker! Personligen var jag nyfiken på om minskning av mitt sockerintag kunde bidra till mindre värk - en stark morot att våga prova!

Boken som vi följer heter "Sockerdetox - 3-veckors program med renande och stärkande mat", skriven av Filippa Salomonsson. Du hittar den bl.a. hos Bokus.


Att dessutom få 27 bra anledningar till att minska sitt sockerintag kändes bra. Vad som är skillnaden mellan glukos och fruktos - att allt socker inte är dåligt - det var annan viktig information. Glukos är energikällan till alla kroppens funktioner, medan fruktos endast kan brytas ner i levern. Vill du veta mer om detta? Kika in på blogginlägget "Minska ditt fruktosintag"!

Efter att jag hade bläddrat färdigt i boken började min "införsäljning" till kära maken. För att klara en helomställning i kosten under tre veckor helt på egen hand, det visste jag redan innan att jag förmodligen skulle misslyckas med. Det tog faktiskt inte alls lång tid innan jag fick ett "yes - vi kör"! Vi kikade först i almanackan, så att det inte krockade med någon särskild aktivitet precis i början och sedan bestämde vi datum.

Ett av råden i boken är att ha en förberedelsevecka och det rådet följde vi ganska bra, eftersom vi redan veckorna innan hade dragit ner på vårt sockerintag och ätit mycket mer grönsaker.  Jag kan bara lägga till ett eget råd; nämligen att handla i omgångar! Exempelvis handla alla torrvaror som behövs till första veckan först och sedan köpa grönsaker etcetera. Min kära man kom hem och suckade ganska rejält efter en lååång shoppingrunda en söndagseftermiddag innan vi skulle börja...

Jag kommer att berätta lite mer om hur vi upplevt detta 3-veckorsprogram, men börjar med några bilder på dagens lunch (som även var gårdagens middag), så här dag nummer 18 - mitt i Finalveckan!

De flesta ingredienserna till rätten "Vegetariska norirullar med tamarisås"




Roligt att prova på något nytt! Varken jag eller min man hade tidigare gjort egen sushi, men det var inte alls särskilt svårt.


Hepp! Färdig middag på kvällen - och så gott som färdig lunch dagen därpå. Extra gott blev det när vi fyllde rullen med räkor också!


Jag avslutar med mina tre favoriter bland de 27 anledningarna till varför du bör minska ditt sockerintag:

  1. Slippa eller minska risken för inflammation
  2. Påverka mitt pH-värde och hålla det mer basiskt
  3. Minska risken för huvudvärk och migrän
Soliga hälsokramar från Ulrika

PS. Mer kring pH-värde och migrän kommer i senare blogginlägg...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar